söndag 1 februari 2009

Städning och hushållsnära tjänster

Det ska erkännas att jag inte räknar städning till favoritsysslorna det kan vara därför jag funderar en del på städning som företeelse i allmänhet och skatteavdraget för hushållsnära tjänster i synnerhet. Första året med skatteavdraget för dessa tjänster visade sig inte vara en så stor succé som regeringen hade förväntat sig. Här är en intressant artikel om detta. Jag kan ju inte låta bli att undra hur städning i våra hem kan vara så viktigt att skattepengar som behövs i offentlig sektor, vård, skola osv, ska gå till att vissa människor ska få det lite billigare att låta någon annan städa åt dem. Jag har inga moraliska värderingar på detta alls utan tycker att det är helt ok att köpa städning i hemmet, men det jag ställer mig frågande till är om det verkligen ska subventioneras. För vem är denna åtgärd bra, vem är det som efterfrågar den, och vem är det som inte efterfrågar detta.
För det är uppenbart att den ensamstående mamman som jobbar som uska eller vårdbiträde inte har råd att köpa den här tjänsten.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera över om det är det ökade kravet på att även männen ska ta sin del av arbetet i hemmet som ligger bakom detta skattevadrag.
Näringsminister Maud Olofsson sagt att avdrag för hushållsnära tjänster är en feministisk åtgärd. Jag delar inte hennes uppfattning i detta.

Ulrika Falk skriver klokt om detta ämne också

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej - jag har väl inte städning som prio ett men jag skulle inte vilja köpa mig tjänsten för att få den subventionerad till nackdel för någon viktig funktion i samhället. Det avdraget är för mig tämligen så obegripligt och av Mauds uttalande fattar jag nada... Kvinnofråga? Feministisk åtgärd? Pyttsan min vän! Säger inget mer, blir så... ilsk!!!

Ulrika Falk sa...

Skrev nyss ett inlägg om hushållsnära tjänster jag också... hmm... har vi båda städat för mkt i helgen eller ;-)
Men jag har helt missat att bäverkvinnan påstått att det är en feministisk reform.. hihi... men det är kanske är lätt att påstå för ngn som inte är feminist... Nu ska jag tillbax och uppdatera med länk till ditt inlägg.