söndag 1 februari 2009

Kan inte låta bli att titta igenom Aftonbladet och kan konstatera att tiden är ur led.

Tio sekunder tog innan en liten flicka blir anstastad av män, sk grooming. "Vanliga" familjefäder sitter i hemmets lugna vrå och vill köpa sex av unga flickor, eller vill att de unga tjejerna ska visa upp sig via sin webcam för dem.

Medan detta försigår så håller risksdagen på med lagar som ska skydda skivbolag och upphovsrätt, jag kan ju tycka att man börjar i fel ände. Först skulle man se hur man kan skydda de mest utsatta och oskyddade, som våra barn och ungdomar och utbilda föräldrar, lärare, fritidsledare, socialtjänst och alla andra grupper som har med barn och unga att göra om vad som faktiskt sker via nätet.
Jag tycker ju att män som tar kontakt med barn i sexuellt syfte är ett betydligt större probelm än fildelning, när dessutom utredare som sysslar med att komma åt dessa män varnar för att lagar som IPRED skulle försvåra polisens arbete på detta område.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi som vuxna måste från det barnen är små visa att det inte är OK att göra något mot någon annans vilja. Det ska sitta i ryggmärgen! Det är INTE förhandlingsbart. Dessutom män med böjelser för barn och småtjejer, ska inte bara frihetsberövas, det måste hårdare tag till. Jag tänker närmast på kastrering! Vilket är viktigast - barnets eller den vuxnes integritet?
Vi kan inte offra en massa unga för andras sjuka behov!

Hanna sa...

Hej, jag håller helt med dig om att vuxenvärlden har ett stort ansvar mot våra barn och unga. Och det vet ju alla att barn inte gör som man säger, utan gör som man själv gör. Genom att vara mer delaktiga i barnens undgomarnas vardag så kan vi förebygga mycket, nu menar jag inte bara att vi som är föräldrar ska ta vårt ansvar utan lite mindre av synsättet, mina barn och andras ungar....

Sedan är det på tok att de inom polisen som arbetar med brott mot barn är de som har lägst status, liksom socialtjänst, barnomsorg och verksamheter som har med barn att göra har låg status, dåligt betalt och mycket hög arbetsbörda.

Sedan tror jag att i princip alla har rätt till en andra chans...därför måste polisen få utökade resurser för att kunna sätta dit de som begår brott mot barn. Och kriminalvården för behandling.