tisdag 10 februari 2009

I dagens Norrtälje Tidning skriver Almega om valfrhiet

Tittar in på s info och ser att det där pågår en ganska så konstig debatt om huruvida en del människor är bra eller mindre bra sossar.
Jag tror att vi måste kunna diskutera vad vi menar med en demokratisk socialaism i dag,vad innebär det för hur vi ställer oss till privat kontra offentligt.
För mig har inte huvudmannaskapet varit huvudsaken. Om en förskola är i privat regi eller kommunal är inte den stora frågan, utan att det finns en förskola, och att den har tillräckligt hög personaltäthet, att barnen har det bra där, att maten är av god kvalitet osv.
Dessutom är det viktigt att man inte ger de kommunala verksamheterna sämre villkor än de privata.

En annan sak som jag funderar över är ordet valfrihet. Vad innebär det egentligen?
Är det att kunna välja mellan så många privata alternativ som möjligt, eller ska det vara att kunna välja en verksamhet med god kvalitet nära dig, eller kan det helt enkelt vara att i bland slippa välja och kunna vara trygg i att det ordnar sig ändå.

Om jag tar skolvalet som exempel, om man inte väljer skola till sitt barn så placeras barnet på den närmaste kommunala skolan, det är också ett val att inte välja.

Eller när mormor inte kan bo hemma längre, undrar jag om det hjälper att hon och anhöriga har en massa glassiga broschyrer att bläddra i om olika äldreboenden, när det kanske i praktiken inte finns något alternativ om hon ska kunna bo nära och få en god vård sista tiden i livet.

Jag är inte mot valfrihet, men jag undrar vad det innebär i praktiken i moderaternas Sverige.

Catarina skriver också om valfrihet.

Inga kommentarer: