måndag 24 november 2008

Snökaos

Hela vackra Roslagen är insöat. Alla bussar till och från kommunen står still. Men det är väldigt vackert ute. Jag som är uppvuxen på landet vet vad det innebär med snökaos. Elen går, vattnet går inte, skotta får man göra hela tiden, bilen går inte.
En gång när jag skulle gå hem från skolan, tog det flera timmar för mig att gå de två kilometrarna på banvallen Det hade snöat så att jag fick pulsa i snö som gick upp till bröstet på mig. Trött, hungrig och frusen var jag när jag kom hem till mamma som var sjuk av oro och arg för att personalen i skolan släppt iväg mig ensam i ovädret.

Jag fick sitta vid vedspisen och tina upp med en kopp varm choklad.
Nu bor vi i en varm och skön lägenhet, kan dock sakna den uppenbara närheten man har till naturen, att gå ut och hämta ved, tända i spisen, smälta snö för att få varmvatten, tända ljus för att strömmen inte fungerar.

Jag ska försöka ta tag i min hemtenta. Då ska jag läsa om hur ojämställt hemarbetet är, om hur det skulle fungera om även det obetlada hemarbetet räknades in i landets BNP. Vilken lön skulle jag få en sådan här dag då båda barnen är hemma? Jag har lagat frukost, varit ute med barnen i pulkabacken, gjort egna köttbullar till lunch, tagit hand om disk och tvätt samtidigt som jag försöker hålla barnen på gott humör. Sedan ska vi gå ut igen , fixa mellis, middag, städning, tvättning, kvällsmat och läggning med sagoläsning, men före dess läxläsning. Vad skulle detta vara värt i pengar, och vem skulle betala?

Inte kan jag gå på kommunstyrelse sammanträde i kväll heller, sambon jobbar, både farmor och mormor till barnen är insöade.
Jag hade inte haft några problem att gå om sammanträdet hade varit på dagtid, för då hade barnen varit på dagis respektive fritids.
Tidigare, innnan jag kom med i KS var sammanträdena på dagtid, nu börjar de kl 16. Jättedåligt för mig som småbarnsförälder. Men det kanske inte är så konstigt att tiderna inte är gjorda för att passa oss som har små barn, det är bara tre stycken småbarnsföräldrar i kommunstyrelsen, och vi tillhör alla oppositionen.

1 kommentar:

Cath sa...

Längtar faktiskt efter lite vackert snökaos men idag kom det några flingor här nere i varje fall. Du brukar säga att jag är duktig men jag har då aldrig gjort köttbullar till lunch :) Nu är det du som är duktig med råge!

Nej, möten är inte till för småbarnsföräldrar... det "borde" du veta nu... du har så rätt så....

Vinterkramar