onsdag 12 november 2008

Höstförkylning och skola

Höstförkylning har vi hemma. Vi snörvlar och hostar, men någon gång går det över.

Det är mycket tal om barnuppfostran och skola.
Minister Björklund pekar med hela handen och talar om sossarnas flumskola. I Björklunds värld är det ordning och reda och tidiga betyg som gäller.


När det gäller skolan finns det så otroligt många självutnämnda experter, som egentligen inte har någon aning om hur det egentligen fungerar i skolan.

Jag vet inte heller om jag har hört någon borgerlig politiker förklara vad det som konkret är fel med skolan.
Jag vet inte heller att jag läst någon rapport eller forskning som visar på sambandet mellan upplevd trygghet i skolan och dåliga betyg.

Jag har inte någonstans sett några som helst belägg för att tidiga betyg automatiskt leder till bättre reslutat.

Jag har inte heller läst att dialog och respektfullt bemötande skulle leda till sämre resultat.

Vad jag däremot läst i flera forskningsrapporter är att det finns ett samband mellan hur eleven trivs i skolan och denne elevs resultat.

Att ökat stöd i skolan främst hjälper de elever som har det svårast att höja sina reslutat.

Att rätt hjälp och stöd tidigt i skolan leder till bättre resultat.

Att det finns ett behov av andra resurser än lärare i skolan , att det är viktigt för främst de svagaste eleverna att det finns trygga vuxna, att de kan får rätt stöd och hjälp, men också att det finns någon att prata med när allt bara är kaos inombords.

I min egen lilla värld börjar sonen leka skola, så fort han kommer hem från just skolan...
Han har läxor och det är ordning och reda i skolan och klassen, men det finns också en trygghet på den lilla skolan där han går. Alla elever känner varandra, de arbetar med kamratstödjare och faddersystem.
Det kan ju vara sådana åtgärder som gör att det går bra för barnen i denna skola och inte att de ska betygsättas från årskurs ett.

Inga kommentarer: