onsdag 26 november 2008

Morgonstök

Vaknar av att sambon står i dörren, helt påklädd med mössa och allt och säger åt mig att gå upp.
Han ska i väg med jobbet och klockan är inte ens 7. Ja jag är vaken säger jag, gå du. Jag tvärsomnar. Vaknar kl 7 25. Nu är det bråttom, två sjusovande barn ska väckas, frukost fixas och väskor packas osv.
Väcker son ett med kramar och vacker musik. Dricker lite surt kaffe, hinner inte göra nytt.
Dukar frukost, väcker son två, som bara ska värma sig lite till.
Väcker son ett igen med lite skarpare tonfall.
Får upp son ett till frukostbordet.
Väcker son två igen, börjar klä på honom i sängen.
Svarar på fråga från son ett om varför en kolbit inte är lika värdefull som en diamant, fast diamanter kommer från kolbitar. Känner att jag inte riktigt hinner förklara hur långt miljontals år är. Dricker lite kaffe, tuggar på en macka. Plockar fram kläder till son ett.
Letar efter son två som gömt sig under stora täcket i stora sängen. Skalar äpple till son etts rygga, han brukar aldrig äta frukten, men fröken tycker det är viktigt att barnen har med frukt varje dag.
Förklarar för son två att han får komma lite tidigare till dagis idag.
Nu är vi nästan klara, bara ytterkläderna ska på.
Klockan är 8.05, vi kan hinna gå först till dagis och sen de tio minutrarna till skolan. Skolan börjar 8.30.
Då måste både son ett och två göra det stora på toa.
Det ingick inte i planeringen.
Vi kommer hemifrån 8.15. Nerför den halkiga långa backen till dagis.
In på dagis snabbt som attan. Jag river av sonen kläderna, kramar honom och ser att en fröken börjar prata med honom.
Nu har vi riktigt bråttom till skolan. Son ett sitter fast i en snöhög.
Vi går så fort vi kan och pratar om vilka superkrafter som vi skulle vilja ha.
Eftersom jag är tidsoptimist så skulle extrem snabbhet vara min önskesuperkraft.
Väl framme i skolan, nästan tio minuter sena, inser jag inför frökens stränga ögon, att jag lagt ner fel mattebok i väskan.
Suck....

Halkar hem i snön.
Inser att hemmet behöver städas.
Sätter mig vid datorn nu ska det pluggas. Städningen får vänta.
Tenta imorgon. Utvecklingssamtal i skolan kl 1545.
Sedan ak styrelse kl 17. Sambon är inte hemma då, jag får bli sen.
Sedan representantskapsmöte kl 19.
Sedan hemma igen och hemtenta hela natten....

5 kommentarer:

Cath sa...

Haha... vilken morgon du har haft... Min son är ju nästan helt självgående men lilladottern är ju mer för att sova på morgonen - i varje fall på skoldagarna.

Vilket kvällsschema du har! Måste faktiskt erkänna att inte saknar alla möten, dock det intellektuella utbytet. Jag blir trött bara jag läser det...

Ha en bra dag, vännen (när får du upp din länklista??? Vill se vart du rör dig i bloggvärlden och vill se mig själv där... haha....)

Hanna sa...

Jag vet ju inte hur man gör......
Vet inge heller hur jag hittar min egen adress.....
eller hur man länkar...
eller hur man läger upp klipp från youtube....
men hinner inte ta tag i detta nu.
måste plugga.....

Ulrika Falk sa...

Puh, vilken dag du har! Ibland undrar man ju hur vi orkar hålla på som vi gör!

Det kanske är dags för det där bloggseminariumet vi pratat om i ak?

Ses ikväll, kram

Catarina sa...

Om det är nån tröst så var vi en halvtimma sena till skolan igår och tio minuter idag...

Catarina sa...

Plus att jag blev sen till hämtning eftersom det skett en olycka vid Brottby. vi åt middag ungefär samtidigt som barnen borde sova