Att värdera kunskap är inte alltid så lätt, inte heller att värdera vem som är den bästa pedagogen. Är det den som ger sina elever höga betyg eller är det den som kanske lyckas få en elev att överhuvudtaget gå till skolan, och kanske till och med få godkänt i ett ämne i stället för IG.
I Trelleborg har alliansen bestämt att det är genom höga betyg man ser vilken lärare som är bäst och därmed ges högre lön. Följande är klippt ur Svd
"Om eleverna får goda resultat i de nationella proven kan lärarna få högre lön.
Blir resultaten sämre minskar lönen.
Nu ska den omdiskuterade lönemodellen utredas vidare av Trelleborgs gymnasieförvaltning, beslutade den lokala gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden på onsdagskvällen. Nästa år tar politikerna ställning till om den ska införas.
Allianspartierna sade ja till förslaget. Den socialdemokratiska oppositionen vägrade att delta i beslutet, rapporterar skånska medier.
- De bästa lärarna ska ha bäst betalt. Och lärarnas viktigaste uppgift är att förmedla kunskap, säger nämndens ordförande Lars Hemzelius (FP) till Metro."
Det är att göra det enkelt för sig att sätta likhetstecken mellan höga betyg och duktig lärare.
Om man är det minsta lilla insatt i pedagogik borde man veta att människor är olika, att barn, elever lär sig olika fort, och har olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Att vara en god pedagog beyder inte endast att man har elever som presterar bra resultat på proven. Det kanske är så att de bästa pedagogerna behövs på IV programmet, dvs dit de elever som inte klarat godkänt i kärnämnerna från grundskolan hamnar.
Hur ska man som lärare göra en rättivs bedömning när man sätter betyg om det innebär att man får sänkt lön?
Hur ska man kunna få duktiga lärare till klasser med icke högpresterande elever?
Eller är det så att det finns en dold agenda, att endast de elever som är duktiga och har lätt för sig ska få de bästa lärarna och att lärarna till dessa elever ska få hög lön. Men så illa kan det väl inte vara i alliansens Sverige...eller...
Eva-Lis Sirén från lärarförbundet sågar förslaget
" Ett så här smalt perspektiv gagnar ingen. När jag hör den här typen av förslag så blir jag fundersam över kompetensen i lönesättningen. Jag hoppas att Sveriges rektorer är klokare än så, säger hon."
Det hoppas jag också , men jag beklagar att vissa politiker inte är klokare än så.
5 kommentarer:
Alla andra har det så redan
Varför är lärarna så himla speciella och fredade från prestationsbaserade löner? I alla andra akademikeryrken så är det redan så. Lön efter prestation.
Hej du OLbap
Grejen är att jag inte är så säker på att man så enkelt kan sätta likhetstecken mellan elevernas betyg och lärarens kompetens.
Det kan krävas mer att av en lärare på att få en elev att gå från F eller FX till E än från D till A.
sedan undrar jag vilken sorts prestationslön som finns hos tex socionomerna eller hos förskolelärarna.
den 10 september 2009 17:08
Det där är väl ungefär som vårt utvärderingssystem på jobbet, där våra resultat läggs ut på nätet så att föräldrarna kan gå efter det när de väljer förskola. Möjligheten är väl större att de väljer en avdelning som ljuger ihop höga betyg åt sig själva än de som är ärliga. Och sen kan det ju vara så att lön sätts efter popularitet.
Dessutom får du säkert också ett brev från Barnoskolnämndens ordförande när du går på föräldrarmöte ikväll, där du kan läsa om hur du kan följa ditt barns kunskapsutveckling via nätet och utvecklingssamtal, men ingenting om hur du ska få veta hur ditt barn trivs, umgås eller mår i skolan.
En garanti för att alla barn klarar de nationella målen i skolår 3, men ingenting om vad man kan kräva om garantin inte hålls....
Kan man kräva hennes avgång???
Skicka en kommentar