fredag 11 september 2009

Har världen blivit galen

Ibland undrar jag om världen blivit galen.
Igår skrev jag om det idiotiska beslutet i Trelleborg att lärare ska få hög lön om deras elever har höga betyg och lägre lön om eleverna har lägre betyg.

Idag läste jag i Aftonbladet på nätet om att tv4 har en ny programidé som går att på att låsa in ett gäng grabbar på glid på en riktig anstalt där de får träffa fd kåkfarare och anstaltspersonal.

Hur tänkte man nu, har det slagit TILT totalt hos den tv kanalen.
Jerzy Sarnecki är en man jag hyser det största förtroende för , han säger så här om programídén:

"– Den här typen av ungdomar med struligt liv behöver stabila vuxna som finns i det etablerade samhället som kan hjälpa dem med kontakter, skaffa arbeta, skaffa bostad, massa saker som just exfångar kanske har små möjligheter att göra, säger han.

Jerzy Sarnecki är också tveksam till om uppmärksamhet i media är vad ungdomarna behöver.

– Unga människor med sociala problem vill ofta ha mycket uppmärksamhet och bekräftelse. Och jag är inte säker på att massmedial uppmärksamhet och bekräftelse är den bästa formen av bekräftelse för dem. Den formen av bekräftelse kan till och med vara skadlig för dem, säger han.

Inga kommentarer: