torsdag 3 september 2009

tillbaks i " bloggsfären"

Jag har inte skrivit på ett tag för att jag har funderat på att sluta blogga, det finns så mycket annat att göra hela tiden.
Jag har också tänkt byta namn och utseende på bloggen och sen skriva, men kommer liksom aldrig till skott med det, så nu skriver jag rakt upp och ner istället.

Anledningen till att jag skriver igen var en kommentar jag fick på min mailbox.
Jag tackar för de snälla små orden, det var vad som behövdes för att jag ska börja skriva igen.

Det har sannerligen inte saknats saker att skriva om.

Dagens statistiska nyhet till exempel att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män. Att det i stort sett inte har hänt något på den fronten på 17 år.
Det beror till största delen inte på lönediskriminering inom samma yrke, även om det där är vissa skillnader till männens fördel, utan det beror på att fler män än kvinnor har ledande arbetsledande positioner och chefsbeffatningar.
Sedan handlar det givetvis om yrkets status och löneläge.
Yrken som till största delen innehas av kvinnor har lägre lön och lägre status än yrken som till största delen innehas av män.

Dessutom är kvinnodominerade yrken inom omsorg, vård och utbildning beskaffade så att de har ett stort personligt ansvar, men mycket lite befoghenheter och möjligheter till avancemang inom yrket.

Alla säger sig vilja ha ansvar, det anses fint, men ingen säger sig vilja ha makt, det anses inte lika fint. Men ansvar utan makt är något väldigt obehagligt.

Det är därför jag envisas med att vara politiskt engagerad, jag vill ha både ansvar och makt att kunna förändra och förbättra samhället. Att på olika sätt bidra till att minska orättvisor när helst de uppstår.

1 kommentar: