måndag 2 mars 2009

Om politik, media och FRA

För ett tag sedan så hade vi Ingvar Carslsson som gäst på ett föreningsmöte i vår s förening. Ingvar sade mycket bland annat om dagspolitiken att det händer för mycket och för fort. Att regeringen gör för lite, eller inget, men får det att framstå som om de är ansvarsfulla. Jag tänker att man ändå måste ge en eloge till regeringens rådgivare som lyckas få dem att alltid se glada och framgångsrika ut på bild, alternativt bestämda och allvarliga, men alltid framgångsrika.
För det har betydelse, vi vill identifiera oss med de som är snygga, glada, och utstrålar framgång.

Att media gång på gång underblåser detta på alla möjliga och omöjliga sätt bilden av regeringen, eller främst statsministern och finansministern, som duktiga, och kompetenta.
I media säger också olika ledarskribenter och proffskommentatorer att politikens innehåll inte skiljer sig så mycket mellan blocken, utan att valet mest kommer att handla om vem som är mest trovärdig, och pålitlig

Jag tror inte på detta, jag vägrar att reducera politiken till en personfråga.
De nedskärningar som sker inom försäkringskassan är inte en personfråga, det är en politisk prioritering, eller de hårdare sjukförsäkringsregelerna, som tvingar ut sjuka människor att konkurrera med friska på en alltmer krympande arbetsmarknad.



En annan sak som får mig att tvivla på att gammelmedia ens är något lite objektiv är DNs vendetta mot FRA kritiker. Jag har genom olika bloggar och gammelmedia försökt hänga med i FRA och IPRED debatten. Det är inte helt lätt, för det blir ganska så tekniskt och försvarsfrågor och signalspaning och sådant har känts lite som utanför min kompetens horisont, jag är humanist och samhällsvetare och en liten lokalpolitiker med sociala och pedagogiska frågor som intresseområde.

Men något som jag har ett brinnande intresse för är allt som rör vår demokrati.
Att någon ska kunna kartlägga all min och alla andras datatrafik ( dvs bloggen, facebook, mail, chatt, mobilsamtal och sms osv) känns väldigt olustigt. Att dessutom någon, lite oklart för mig ännu vem, ska kunna söka igenom min och alla andras datorer för att se om någon olaglig nedladdning förekommit och sedan skicka en räkning eller stämning eller vad det nu blir på posten känns inte heller riktigt bra.
Inte blir känslan mildare när man hör Bert Karlsson på radio tala om att dom där fildelarna ska sättas dit minsann.

Inga kommentarer: