tisdag 31 mars 2009

Osorterade funderingar efter kommunfullmäktige

Igår var det kommunfullmäktige.
Jag tror det var det kortaste fullmäktige på väldigt länge. Var hemma före kl 21.
Nu börjar kommunfullmäktige kl 17 istället för som tidigare kl 18. Allmänhetens frågestund är borttagen och ersatt med en 30 min paus, då vi politiker ska mingla med allmänheten. Nu har det inte varit så många " allmänheter" på fullmäktige, men det kanske blir fler allteftersom.
Jag blev väldigt förvånad i går då ordförande Nils Mattson, M, förkortade pausen med 15 min. Om man nu har tagit bort frågestunden så borde man ju åtminstone hålla på den halvtimmespausen, så att politikerna hinner prata med de människor som kommer för att träffa oss. Även om det bara skulle vara en intresserad person så är det värt att hålla på tiden.
En annan nyhet i går var en timmes debatt om ekonomi. En timme var alldeles för kort tid för att få igång en riktig debatt, nu var det sju anmälda talare kvar när kf ordförande bröt. Det var synd, för jag tror att debatten hade kunnat bli riktigt intressant. Nu blev det liksom avhugget. Jag själv var så stressad när jag gick upp i talarstolen att jag talade alldeles för kort och fick inte sagt det jag ville, och sedan var debatten slut.

Konjunkturinstitutet spår att arbetslösheten kommer att vara på över 10% och varslen fortsätter. Världens ledande ekonomier krymper, och ingen tillväxt är att vänta.

Socialnämnden visar ett prognostiserat underskott på 5 mkr för årets två första månader, detta trots en utökning av budgeten med 7 mkr.
Det räcker inte. När nämnden under år 2008 gick med 15 mkr back, innan lågkonjunkturen bröt ut, är det lite märkligt att majoriteten tror att det skulle räcka med ett tillskott på 7 mkr år 2009, när vi går in i den djupaste lågkonjunktur vi sett sedan 90 talskrisen, och många tror att denna kris kommer att bli större.
Människor blir utförsäkrade från A-kassan, från sjukkassan och hänvisade till en arbetsmarknad som stadigt krypmer.
Från socialförvaltningen rapporteras att ärendebelastningen slår i taket på samtliga sektioner

Från skolans värld vet jag att det är väldigt tufft för lärarna nu. En lärare jag talade med har sju elever i sin klass med olika diagnoser. Hur ska en ensam pedagog klara av en klass på mellan 25- 35 elever, möta var och en utifrån sina speciella behov? Där fem elever har ADHD, en ADD, en dyslexi, en är familjehems placerad..osv.
Samtidigt drar man ner på resurserna till skolhälsovården.

Ann S Philgren,M ordförande i Barn och skolnämnden hävdar att det inte finns någon direkt koppling mellan ökad lärartäthet och bättre resultat.
Jag undrar om det finns någon forskning som visar att lägre lärartäthet ger bättre resultat, eller som visar att högre lärartäthet ger sämre resultat.

1 kommentar:

Catarina sa...

Jag tror aldrig jag läst att mindre pengar bidrar till bättre kvalitet. Lärare är ju värda en bra lön, lokaler och resor kostar hur gärna vi än vill någonting annat. Och att ha materiel av god kvalitet, uppdaterade skolböcker, studiebesök mm kan väl inte vara av ondo. men det kostar faktiuskt