söndag 29 mars 2009

Om Kina igen

Vi var ju nyligen i Kina, intrycken därifrån är det som dominerar min tankevärld, tillsammans med det vardagliga, och svåra att få ena sonen att göra sina läxor i tid och att hålla ordning på hemmet, att läsa nya kurslitteraturen, och alla dessa handlingar.

Jag har alltid varit intresserad av det stora landet i öster, och att vara där var en stor upplevelse. Den förbjudna staden var så stor och överdådig som man kan tänka sig. Likaså sommarpalatset med en detaljrikedom och överdåd i ett.

Och Peking, denna stora, stora stad som bara växer på höjden och bredden.
Jag skulle gärna åka tillbaka och uppleva mer av den kinesiska kulturen.
Men man vet ju att Kina inte är en demokrati, att trots OS, (som kineserna verkar vara väldigt stolta över) har inte mycket hänt när det handlar om mänskliga rättigheter. Taxichaufförerna saktade in när vi åkte förbi "Birds nest" så att vi kunde ta kort.

Att Kina avrättar sina fångar, det visste jag innan jag var där, men när jag läser i Aftonbladet om dödsbussarna, där fångar avrättas och organen plockas ur och används till transplantationer, blir förtrycket så påtagligt, för visst såg jag ett antal vita bussar lite här och var. Tänk om det skedde en avrättning där medan jag och min familj lugnt gled fram i en taxi eller strosade omkring på gatorna, och förtrollades av stadens brus och kinesernas vänlighet.

Inga kommentarer: