måndag 29 december 2008

Så var den glada julen slut.
Julgranen står i hörnet och barrar och glittrar.
Barnen har inte hunnit tröttna på sina julklappar ännu.

Enligt finansminister Anders Borg och arbetsmarknadsminister Littorin så kommer 2009 att vara ett kallt och mörkt år, ett riktigt skitår.
Det bästa vore väl om vi kunde stänga in oss i våra villor, eller lägenheter, dra täcket över huvudet och vänta ut krisen.
Om vi måste handla så ska det vi handlar vara inhemskt.

Jag är lockad av den tanken, att stänga in mig med familjen och bara vänta, om det vore så att man kunde stoppa tiden. Eller om allt runtomkring också stannade upp. Men nu fungerar ju inte världen så. I Norrtälje tidning kan man läsa om en man som tände eld på papperskorgar bara för att få tak över huvudet, även om det skulle vara i häktet.

Det är i kristider som politiken kan göra skillnad.
Men från regerningen är det tyst. Statsministern talar om hur roligt det är att städa. Undrar om detta är en förtäckt uppmaning till alla som blir av med jobbet under nästa år, att om statsministern inte skäms för att städa så ska ingen annan behöva göra det heller. Kanske är regeringens förhoppning att hushållsnära tjänster ska rädda Sverige ur krisen.

2 kommentarer:

Catarina sa...

Jo, jag tänkte just på det här hur påverkad man blir av saker man hör om och om igen, tex genom reklam. Och överallt sa de att årets julklapp skulle vara en upplevelse, inte en sak. Och så den där reklamen varje dag om att ge bort en städning i julklapp. Jag tänkte; hoppas jag bara inte blir så dum att jag önskar mig en städning i julklapp och tror att det är en upplevelse...

Hanna sa...

Men om du städar själv, så kan du förena både nytta med nöje. Du får en upplevelse, det blir fint i hemmet, och det du ger bort blir en present till dig själv. För vad är väl roligare, viktigare och finare ett ett skinande rent hem och var sak på sin plats. Se bara hur lyckliga och snygga kvinnorna är i ajax reklamen. Så vill jag också vara, så om jag städar riktigt fint blir allt bra och det värsta som händer är att golvet blir smutsigt..men med lite ajax så löser sig allt.
Sen om världen rasar samman utanför spelar ingen roll. Man behöver ju inte titta ut genom de nyputsade fönstren. Och nyheter behöver man inte se på tv. Dagstidningsprenumerationerna ska jag nog säga upp och istället investera i mama eller hus och hem eller någon tidning som ger tips om både städning, bra recept och piffiga kläder för mig och ungarna.