onsdag 31 december 2008

Gott slut och gott nytt år

Gott slut och gott nytt år.
Det är alltid lite vemodigt så här på årets sista dag.
Allt man skulle gjort, som inte blev gjort och allt annat man gjorde i stället.

Jag hoppas att 2009 blir ett bra år, trots alla mörka prognoser.

I den lokala politiken har det varit ett år då socialnämnden varit i fokus. Isabell Andersson var socialchefen som avgick i protest mot kommunledningen.
Göran Petterson, moderat lokal riksdagsman skrev i Norrtälje tidning att socialnämnden ska hållas i hårdare koppel. Att när budget och verklighet och lagstiftning inte stämmer överrens är det budget som gäller.
Utbildningschefen avgick i protest. Chefen för skolhälsovård lämnade också sin tjänst. Kommundirektören fick sparken.
Man skulle lägga ner och slå ihop flera skolor. Det blev protester. Kommunalrådet Kjell Jansson, moderat, gick emot sin kollega i barn och skolnämnden och lovade att skolorna ska få vara kvar. Detta gällde alla skolor utom en, Flygskolan, där inga protester hjälpte. Mot allt förnuft valde majoriteten att lägga ner skolan.
Jag undrar ju vad majoriteten ska hitta på under 2009.

År 2009 börjar även yngsta sonen skolan. Det blir året då jag lämnar småbarnsåren bakom mig.

Gårdagen är historia,
Morgondagen är ett mysterium
Idag är det enda du kan göra något åt.

Väldigt fritt översatt från den senaste filmen jag såg, och verkligen kan rekomendera, Kung Fu Panda.

Gott nytt år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott nytt år och en riktigt bra summering. Konstigt hur livet kan utveckla sig. Det jag skrev i min blogg gav mig ros men ändå mycket ros.

Men trodde du jag skulle ge mig? Nope - du finner mig på nytt ställe, bara en aningens mer anonym denna gång... Inga namn, inga bilder men med samma glöd...

Kram, min vän och gott nytt år