fredag 12 december 2008

Om datatrafik

Man undrar lite vart världen är på väg. Då är det frestande att stänga av tv nyheterna, slänga tidningarna direkt i pappersinsamlingen och inte kolla på tidningarnas webbupplagor heller.

Men nu kan jag inte låta bli. Läser att det numera finns en flickvänsrobot!? Att allt vi skriver på nätet, alla sms, mail, osv allt lagras i två år, (hos SÄPO ?) om lagförslaget träder i kraft. Det gör mig rädd, för att inte tala om IPRED och FRA. En av de läskigaste böcker jag läst är Gerorge Orwells 1984 och den ännu mer skrämmande Kallocain av Karin Boye. I Orwells bok lever alla i ett Big Brother hus ständigt överallt, fast det är ingen mysig Adam Alsing som pratar med en, utan säkerhetspolisen....och man kan inte bli utröstad...bara kastad i fängelse eller ännu värre....

I Boyes Kallocain har ett sanningserum uppfunnits så att vi tvingas avslöja våra innersta tankar inför säkerhetspolisen.

Om någon skulle ha tillgång till allt jag skrivit via mail, sms, samtal via mobilen och chatt så behövs nog inget sanningsserum för att avslöja mina åsikter och kunna lista sig till vad jag är för slags person, det skrämmer mig. Och då är jag en sådan som intet har att dölja på det sätt att jag inte gör eller gjort ngt som bryter mot någon lag. Jag är en sådan som känner mig trygg när jag ser en polisbil..som har ett högt förtroende för vårt rättsväsende och som faktiskt litar på myndighetspersoner.

Men jag anser att det personliga ska vara just personligt och privat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hanna!

Och det Du skriver privat kommer fortsätta att vara privat, så länge det ej föreligger (och fastställs i domstol att det finns skälig grund) brottsmisstanke. Är det inte ganska bra att kunna knyta brottslingar till varandra eller till en viss plats och en viss tid? Det finns en grafisk illustration på SvD eller på min blog.

Det skulle kunna lösa en hel del brott!

Trevlig helg!
LMC

Hanna sa...

Jo men det lagras i upp till två år. Jag känner mig riktigt obekväm av tanken att vara övervakad. Jag känner att det är ett ingrepp i min personliga intergitet.

Sedan är det altid bra om man kan lösa brott, hindra terrordåd och på olika sätt störa kriminella grupper. Men när dessa personer och organsitationer vet att datatrafik lagras och granskas, tror du då inte att de snabbt hittar andra sätt att kommunicera på. Då är det vi vanliga med rent mjöl i påsen som blir granskade....

Anonym sa...

Poängen är just att det inte FÅR granskas - inte ens om brottsmnisstanke etablerats. Det är en av de stöärsta missuppfattningarna i debatten... :)

Hanna sa...

Men då kanske du kan upplysa mig, om det inte får granaskas ens när brottmisstanke föreligger, hur ska man då upptäcka brottslingarna som du tidigare beskrev. Men varför ska då all min data trafik sparas om det inte får granskas?

Anonym sa...

Hej!

Inget innehåll i samtal eller meddelanden kommer sparas eller granskas - det är följande uppgifter om ett telesamtal till exempel som kommer sparas (utdrag ur regeringens förslag):

Vid telefoni ska följande uppgifter lagras:
– Uppringande telefonnummer
– Nummer som slagits och nummer till vilka samtalet styrts
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid då kommunikationen påbörjades och avslutades
– Den tjänst som använts
– Slutpunkter

Syftet med detta är just att kunna binda personer till varandra, till specifika platser eller specifika klockslag.

Du kan läsa alla detaljer om vad som kommer sparas m.m. i min kommentar till Pon igår på http://misschatterbox.wordpress.com/2008/12/12/is-this-1984/

Men detta är bara en copy paste ur regeringens utredning som Du finner i sin helhet på:
http://www.regeringen.se/sb/d/8586/a/91521

Helt ärligt, läs förslaget. Det är på 300 sidor men marginalerna är väldigt breda och radavståndet stort! :)

Man kan inte kritisera och ifrågasätta saker utan att ha läst källan och bildat sig en egen uppfattning...

Det finns också på samma länk både remissvar och betänkanden.

Ha en trevlig helg!
LMC