fredag 17 april 2009

Så blev det en fällande dom mot killarna bakom The Pirat Bay.
Givetvis överklagas den.
Jag vet inte vad jag ska säga, domen var väl väntad, men det känns inte bra.
FRA lagen känns inte heller bra, inte heller IPRED.

För min egen personliga del kan jag inte säga att mina datorvanor har ändrats sedan IPRED infördes,eftersom jag inte håller på att ladda ner saker. Men jag tänker ändå, tänk om någon annan laddar ner från mitt trådlösa nätverk och det en vacker dag dimper ner en 30 000 kronors räkning från något storbolag. Jag har inte möjligheter att betala, elller processa.

Sedan handlar det om något mer, de som kan och vet hur man gör sig annonyma på nätet kommer givetvis att fortsätta vara annonyma, skyddade från insyn, de kommer att fortsätta ladda ner.

När man kunde spela in på kassettband eller på VHS var det väl också en debatt. Nu är tekniken betydlig bättre och snabbare, men det handlar väl om samma sak. Om man kan få något gratis, varför betala en massa pengar för det?

När nu allt finns på nätet, dåliga saker, bra saker , allt i princip och information sprids snabbt, hur ska man då kunna stoppa det ?

Inga kommentarer: