fredag 10 september 2010

Politik, politik och en pudel


Det är nu tio dagar kvar innan Sverige går till val.
Jag pratar politik, tänker politik och drömmer om politik. Men det är trots allt inte bara poltik i mitt liv, där finns även en pudel. Han är svart, han är lurvig och alldeles underbar. Hans namn är Frodo och han är familjens nya medlem. Vi älskar honom allihop. Han jobbar också hårt i valet. När vi närmar oss Stora Torget i Norrtälje drar han glatt mot valstugan och hälsar på de som är där.

För mig handlar det här valet om möjligheter och vilja till förändring. Det handlar om att öka lärartätheten i skolan och personaltätheten i förskolan. Det handlar om att se till att förstärka resurserna till barn med särksilda behov. Nästan varje dag pratar jag med förtvivlade föräldrar som inte får något stöd alls till sina barn med särsklida behov i skolan. de pratar om att de måste medicinera sina barn, för att barnen ska klara av att gå skolan. I våras var jag på en konferens som handlade om hur skolan ska kunna möta dessa barn. Läkare från barnpsykiatrin berättade att de måste övermedicinera barn med tex ADHD för att de ska kunna gå till skolan, eftersom skolan inte tillsätter de resurser som dessa barn behöver. Det är en skandal att det får fortgå år efter år. Vi socialdemokrater har en politik som sätter dessa barn i fokus. Vi kommer att tillföra resurser i form av specialpedagoger, satsa på högre lärartäthet så att lärarna kan arbeta med mindre barngrupper och kunna möta varje barn utifrån dess egna behov. det är helt avgörande för att våra elever ska kunna få trygghet och studiero i skolan.

Inga kommentarer: