söndag 19 april 2009

Visioner, regionprogram och opinionssiffror

Igår var jag på stockholmsläns partidsistrikts kongress.
Det är alltid en mäktig känsla när så många socialdemokrater träffas och behandlar cirka 60 motioner. Alla med en tanke om hur vårt samhälle ska bli lite bättre.

Vi diskuterade också ett regionprogram för Stockholm Ett Stockholm i framtiden.
Det var många bra och viktiga saker vi tog i programmet, den som säger att socialdemokraterna inte har någon politik, inte har några visioner, har fel.

Arbetsformerna kan ju diskuteras lite, vi skulle ha grupparbeten på en timme, och sedan ta texterna i programmet i plenum, med texten på storbildskärm. Det blir alltid svårt att ta formuleringar i en text i så stor grupp. Man skulle kunna säga att den arbetsformen har stora förbättringsområden.

Åsa Westlund, EU parlamentariker, var gäst och höll ett kort men väldigt bra tal.
Vi har nu slickat våra sår färdigt efter valförslusten, det är dags att nu blicka framåt.
Vi har gjort våra valanalyser. Nu ska vi tala om vad vi vill, hur vi vill forma samhället.

Åsa kan tydligt visa att politik gör skillnad även i det stora EU parlamentet, hon har tillexempel fått igenom förbud mot skadliga färgämnen i godis och mot skadliga ämnen i nappflaskor.

Snart är det val, den 7 juni ska vi rösta på våra kandidater till EU parlamentet, jag har bestämt mig för att ge Åsa Westlund mitt kryss på den socialdemokratiska valsedeln till EU parlamentet.
I går mötte jag socialdemokrater med visioner, med stridslusta och kämparglöd.
Snart är det första maj, vårkamanj och valrörelse.
Trots opinonsiffror för partiet som har åkt bergochdalbana, så ser jag optimistiskt på den närmaste framtiden,för det som går upp måste gå ner. Våra opinionsiffror låg på en extremt hög nivå, och regeringens var så låga att nästan ingen ville kännas vid att de röstat på dom, sedan vände det, men jag tror det vänder snart igen.

Ulrika skriver om ett EP valet

Kristian skriver om opinionsmätningar och EP val

Inga kommentarer: